Учител и ученик – виртуози на виолончелото, пренесоха зрителите в света на любимия инструмент

Учител и ученик – виртуози на виолончелото, подариха истинско изживяване на плевенската публика в концерта си с Плевенска филхармония. Александър Димитров – талантливото момче от Плевен, което покоряваше световните сцени още като ученик в НУИ „П. Пипков” и неговият учител – проф. Стефан Попов, именитият виртуоз, познат в целия свят и удостоен с титлата „Кавалер на виолончелото”, застанаха заедно на плевенска сцена, за да пренесат зрителите в света на любимия си инструмент.

Двамата се познават от 10 години, когато Александър за пръв път посещава майсторски клас при професора. „От тогава до днес непрекъснато сме заедно и взимам уроци при него. Той е не само изключителен музикант и преподавател, но допуска много близо до себе си своите ученици. Колкото е важно самото преподаване, толкова е и връзката с преподавателя”, категоричен е младият музикант, който продължава образованието си в Германия, но не престава да лети до Лондон за уроци при любимия учител.

Сашко е много талантливо момче и затова постига успехи, смята проф. Попов. Според него това се дължи и на изключително аналитичния ум на младия музикант, който му помага да разрешава различни проблеми – технически и музикални. По пътя си на майстор на виолончелото, проф. Попов също е бил подкрепян от добри учители. Първият от тях е Кирил Вапорджиев, който също е имал много хубави отношения към своите ученици. Продължавайки образованието си в Москва, той има щастието да бъде ученик на най-добрите руски челисти – Святослав Кнушевицки и великият проф. Мстислав Ростропович. След това е имал връзки с много други големи музиканти, което помага много за израстването. Какво значи да си Кавалер на виолончелото? Ттова е звание, което дават в американското общество – човек, който е допринесъл за развитието на инструмента, обяснява проф. Попов. „Виолончелото продължава да се развива като инструмент – като начин на изпълнение, технически възможности. Докато при цигулката още Паганини и Виенявски са успели всичко да открият. Възможностите на виолончелото са неограничени”, с любов към инструмента си обяснява професорът. Именно тези възможности показа в концерта в Плевен, правейки транскрипция за виолончело на концерт от Бетовен. „Този концерт в първоначалния си вариант е бил цигулков. Първото изпълнение е била страшна катастрофа и Бетовен го преработва за пиано. Но той е замислен струнен и на виолончело звучи също така добре, а и виолончелото има по-голям диапазон и се получи интересно”, обясни музикантът.

Впечатлението му от работата с плевенския оркестър е, че в него свирят много талантливи хора, но се отделя твърде малко време за репетиции. Винаги трябва да се стремим към най-добрите постижения, категоричен е проф. Стефан Попов. А дали класическата музика има бъдеще? Тя винаги е съществувала, ще е жива поне още 200 години, с усмивка отбелязва музикантът.

Прочетете също:

В началото на май пускат Водната каскада и фонтаните

В навечерието на Празника на Плевен – 15 май, Водната каскада и фонтаните в центъра …