Вярвам, че наградените млади изпълнители в това издание на конкурса „Гена Димитрова” ще имат добра кариера. Радвам се, че успяхме да открием бъдещите наши гордости. Това каза диригентът на Софийска филхармония Найден Тодоров, който беше председател на журито на третото издание на Националния конкурс с международно участие за млади оперни изпълнители „Гена Димитрова”.
Неговата обща оценка за участниците в конкурса е много добра и поради това не е било лесно да бъдат определени носителите на наградите. „Щяхме да се радваме на повече участници, защото името на Гена Димитрова заслужава най-доброто от света”, изтъкна Найден Тодоров.
Участниците в журито – Дарина Такова, Калуди Калудов, Адреян Холендер, отчетоха като тревожна тенденция, която се наблюдава и в международен план, липсата на певци мъже, както и на ниски женски гласове. „Но мислим, че наградените и сред мъжете, и сред жените заслужават да бъдат наградени и биха били наградени и сред много по-голяма конкуренция”, подчерта председателят на журито.
Като проблем той повдигна недостатъчното присъствие на оперни директори от страната и чужбина. „На подобни конкурси много често се случва да открием бъдещите звезди. Когато станат звезди, ще е много трудно да ги каним. Сега е моментът да бъдат прихванати”, обясни той и даде пример с продуцента Адриан Холендер, който на този конкурс е избрал изпълнител, който ще работи с неговата агенция, а това е предпоставка за кариера. „На конкурсите са важни две неща – да се научат младите изпълнители да имат здрави нерви, когато ги гледат критично и второ – да бъдат открити. Така че сме много щастливи с участието на певците и на следващия конкурс ще радваме, ако са повече и ако има повече оперни директори”, подчерта Найден Тодоров и предложи на следващото издание оперен театър да даде награда за едногодишен стаж на негова сцена, което е възможност артиста да развие напълно таланта си не само като глас, а и като излъчване на сцената.
Роди се също идеята в следващо издание на конкурса да има и награда на публиката, която да се определя след галаконцерта на лауреатите. Такава награда винаги е била голяма радост за изпълнителите, подчерта Тодоров.
Оперният изпълнител и педагог Дарина Такова не скри разочарованието си, че не е видяла по-голямо участие на млади български оперни певци в този престижен конкурс. „С горчивина споделям, че нямаше нито един участник от Консерваторията, което означава само едно – че няма готови. Определеният регламент от самата Гена Димитрова спъна много участници, което показва недобра подготовка. Мнозина поискаха той да бъде променен, но аз смятам, че това не бива да се прави, защото нивото на конкурса трябва да остане много високо. То трябва да отговаря на Гена Димитрова – този монумент на българската култура и на целия оперен свят”, изтъкна Дарина Такова. Тя беше категорична, че конкурсът „Гена Димитрова” трябва да го има и с голям ентусиазъм трябва да настояват да остане заради Гена Димитрова и заради това, че е важен момент от развитието на младите изпълнители.
„Най-важното е, че изпълнителите могат да напишат в биографията си, че са лауреати на конкурса „Гена Димитрова”. Тази стойност на наградата е много по-важна отколкото паричното й изражение. Затова е толкова важно да има конкурс „Гена Димитрова” в България”, подкрепи я и продуцентът Адриан Холендер.
В края на пресконференцията от името на организатора на конкурса – Плевенска филхармония, Августина Серафимова благодари на Община Плевен за подкрепата. Всички изразиха увереност, че след две години ще има четвърто издание на конкурса и то ще привлече много повече и много добре подготвени млади изпълнители.