Една реалистична история, върху която е изплетена приказка с елементи на мистика. Така бе представен днес на пресконференция в пресклуба на БТА в Плевен филмът „Роза Дамасцена“. Повече за лентата, чието заснемане приключва в неделя край Карлуково, разказаха актьорите Любен Чаталов и Веселин Плачков, операторът Христо Генков, сценаристът и продуцент Мария Лалева и режисьорът Тодор Анастасов.
„За първи път от 25 години насам в България се прави много сериозно кино. Няма мутри, няма проститутки и да се показва колко е лошо да се живее в България“, сподели режисьорът Тодор Анастасов. Повествованието във филма „Роза Дамасцена“ отразява дълъг времеви период на политически и финансови перипетии, през които преминава основният герой – от Възродителния процес, рухването на тоталитарния режим, през Прехода до възраждане на производството на емблематичното за България розово масло и признанието му на световните пазари. Животът на реално съществуващ човек и перипетиите, през които минава, за да сбъдне мечтите си. По думите на Атанасов образът на главния герой е далечен аналог на Кандид от Волтер. „Ако „Тютюн“ обхваща един период от 15 години и показва романтичния аспект на производството на тютюн, то филмът „Роза Дамасцена“ представя подобна романтика“, сподели още режисьорът. Той обясни, че Веселин Плачков е бил натоварен с изключително трудна и отговорна роля, която пресъздава от 30 до 60-годишна възраст стремежа, поривите и трудностите на главния герой.
Тодор Анастасов не спести своите суперлативи и към останалите актьори – Любен Чаталов, Димитър Баненкин, Симона Халачева, Сашка Братанова, Троян Гогов, Любомир Фърков, Тезджан Ферад. Публиката ще има възможност да види много нови лица, които правят ярки и запомнящи се образи в лентата.
Самите снимки на терен са били изключително тежки, но резултатът е уникални кадри от различни кътчета на страната. Над 1600 души масовка и 56 актьори участват в заснемането на лентата. Операторът Христо Генков сподели, че е имал пълна свобода и дори е заснел Розовата долина от хеликоптер, което за него е огромен шанс. Дадени са му възможности почти като за заснемане на холивудски филм, което ще бъде оценено от публиката според екипа.
Сценаристът Мария Лалева сподели, че идеята на филма е да покаже, че в България има шанс за всички и не сме каръци – има защо да останем. Тя коментира, че изкуството и киното трябва и да възпитават, а сякаш сме забравили за тази им функция през последните години. Отношението към киното не трябва да е като към печатница за пари, сподели от своя страна актьорът Веселин Плачков. Той коментира, че със заснемането на тази лента стандартите му са се вдигнали изключително и ако не се вземат мерки, не само той, но и много от колегите му, ще започнат да отказват участия. „Станах актьор заради хора като Любо Чаталов. Аз съм израсъл с филми като неговите, а напоследък всеки се пита какво стана с онова кино. Най-накрая имам възможност да участвам във филм като от онова време“, разказа Плачков.
„Това е филм на надеждата и съжалявам, че не съм 30 години по-млад, за да участвам в такова кино с актьори като Весо Плачков“, коментира от своя страна Любен Чаталов. „Ако това кино има лице – то ще се казва Весо Плачков. Днес ми се струва, че всичко е буквално, а той носи Езоповското в себе си. За пръв път от 25 години насам се почувствах на мястото, което обичам – терена“, сподели още той.
Идеята за филма се заражда през май 2015 година, а в средата на юни вече са намерени средства за снимките. „Роза Дамасцена“ е заснет за половин година с малки прекъсвания. Продукцията е изцяло частно финансирана. Като замисъл, тя разчита на достойно място в съвременното българско и европейско кино заради високата си естетика и качество. Не на последно място, филмът поставя темата за изконното българско производство – на розово масло, и перспективите за държавата от тази индустрия, за хората, свързали живота си с розата, за емоциите и погледа в бъдещето. Очаква се премиерата да бъде през месец февруари следващата година, а междувременно Тодор Анастасов разкри и един любопитен факт. Единствената любовна сцена във филма е поверена на Любо Чаталов.